Wikia

1rightarrow.png Jedi Temple kan verwijzen naar meerdere pagina's. Bekijk de Jedi Temple (doorverwijspagina).

Galactic Republic Icoon.png

Galactic Republic
Jedi Temple
Galactic Republic Icoon.png
De Jedi Temple
Algemene informatie
Vernietigd in
Locatie
Overige informatie
Affiliatie

De Jedi Temple (in het Nederlands Jedi Tempel), dat op Coruscant stond, was het hoofdkwartier van de Jedi Order sinds 0 ATC. De Temple werd vernietigd door het Sith Empire, geleidt door Darth Malgus tijdens de Sacking of Coruscant. Na de vernietiging van de tempel, besloot de Jedi Order om een nieuwe Jedi Temple te bouwen op de planeet Tython, de planeet waar de Jedi haar oorsprong vind.

Geschiedenis Edit

"Our time has come. For 300 years, we prepared. We grew stronger. While you rested in your cradle of power, believing your people were safe...protected. You were trusted to lead the Republic but you were deceived, as our powers over the dark side had blinded you. You assumed no force could challenge you and now...finally...we have returned."
Darth Malgus tijdens de invasie van de Jedi Temple — (audio)Luister (bestand info)[bron]
Jedi Temple hoofd ingang.png

De hoofdingang van de Jedi Temple.

De Jedi Temple op de planeet Coruscant kent haar oorsprong in het begin van de creatie van de Galactic Republic. De Tempel werd gebouwd op de zogenaamde "Sacred Spire" (heilige berg) waar de Force hoog was. Deze locatie stond bekend als een heilige locatie voor de inwoners uit Coruscant. Zo hoopte de Republic dat de Jedi er een enorme vestiging op zou bouwen, net zo één als de Jedi hadden op de planeten Ossus, Falang Minor en Haashimut. Echter besloot de Jedi Order zich niet te mengen met de politieke belangen van de hoofdstad, aangezien het dan een symbool van oorlog zou worden. In plaats hiervan besloot de Jedi Order om een kleine meditatieve enclave te bouwen. Het was pas totdat de Sith, tijdens de oude Sith War, de Great Jedi Library vernietigde op Ossus, waardoor de Jedi Order besloot om het te herstellen. Op aandringen van de vier wijste leden van de Jedi Order, begonnen de Jedi met de moeizame bouw van de tempel. Tijdens de bouw van de tempel werden historische werken en architectuur in het complex gevoegd, zoals de tegels en glas-in-mozaïeken uit het verloren complex op Ossus.

Gevolgd op de constructie van de vier Jedi Council torens, verplaatste de Jedi Council zich naar het toppunt van de noordwestelijke toren. Toen de Jedi Order meer verantwoordelijk bijdroeg om de Galactic Republic te beschermen, sloten de Jedi Order wat van hun satellieten faciliteiten en begonnen met verplaatsen van alle artefacten naar de archieven van de Jedi Temple. Na het falen van de Jedi Conclave op Katarr, werd de tempel verlaten doordat de Jedi's zich moesten gaan verschuilen voor Darth Nihilus en Darth Sion, die de eerste Jedi Purge stichtte. De tempel was verlaten voor slechts een korte periode. De Jedi keerde weer terug na de dood van beide Sith lords.

Jedi Tempel valt onder het beleg van de Sith vloot.png

De Jedi Tempel wordt vernietigd door het Sith Empire.

Voor de volgende driehonderd jaar stond de tempel als een baken voor de Jedi's in de galaxy. Het was een climax voor de Great Galactic War dat het Sith Empire terugkeerde naar de bekende galaxy.In het jaar 0 ATC werd Coruscant getroffen door een verrassingsaanval van het Sith Empire. Een onverwachte Sith genaamd Darth Malgus betrad de tempel met zijn companion Eleena Daru. Hij vermoordde de beveiliging bij de hoofdingang en betrad vervolgens de tempel. Vervolgens werd hij omringt door Jedi Knights, inclusief Jedi Master Ven Zallow. Vervolgens crashte een Republic shuttle door de hoofdingang van de tempel. Uit de shuttle kwamen een aantal Sith Warriors die de Jedi's aanvielen. Een groot gevecht brak los tussen de Jedi en de Sith. De Sith wist echter te winnen en wist de beveiliging van Coruscant in de Jedi Temple plat te leggen waardoor de Sith vloot Coruscant kon bombarderen. Toend e Sith vloot arriveerde bombardeerde ze de Jedi Temple en vernietigde ze tempel volledig.

De Jedi keren terug naar de ruines van de Jedi Temple.png

De Jedi keren terug naar de ruïnes van de Jedi Temple.

Na het tekenen van het Treaty of Coruscant stemde de Galactic Senate erin om het herbouwen van de Jedi Temple uit te stellen. Grand Master Zym werd geïnformeerd over de stemming werd het hem beloofd dat de tempel ooit weer herbouwd zou worden. Kort nadat Zym opgeroepen werd om te komen naar de ruïnes van de tempel, om een belangrijk bericht te ontvangen, vond hij commander Gin Lesl bij de ruïnes. Zym dacht dat ze wat wilde vertellen, maar de commander was net zo verward als hem. Op dat moment onthulde een Bounty Hunter genaamd Braden zich over een Sith aanval op een konvooi en de dood van Master Dar'Nala. Commander Lesl was verbaasd waarom ze ook was opgeroepen voordat Braden haar neerschoot omdat ze hem hat laten arresteren op Dantooine. Zym trok vervolgens zijn lightsaber en eiste zijn overgave, maar Braden weigerde en wist Zym te vermoorden. De lichamen van de commander en Zym lagen vervolgens bij de ruïnes.

Verschijningen Edit

Externe links Edit

YodapediaFavicon.png Jedi Temple op de Yodapedia
WookieepediaFavicon.png Jedi Temple op de Wookieepedia

Hoofdkwartier van de Jedi Order
Voorafgaand door
Great Jedi Library
Tot 0 ATC Opgevolgd door
Jedi Temple op Tython

Around Wikia's network

Random Wiki