Wikia

First Battle of Bothawui
First Battle of Bothawui
Vorige conflicten
Volgende conflicten
Conflict
Plaats
Uitkomst

Overwinning voor de Galactic Republic

Partijen

Galactic Republic

Sith Empire

Krachten

Minimaal 4 Thranta-class corvette

Sith battlecruiser

slachtoffers

Alle krachten

"The Republic fleet obliterated the Imperial squadron, and the Battle of Bothawui became the Republic's first major victory in the war."
―Jedi Master Gnost-Dural — Gnome-speakernotesLuister (bestand info)[bron]

De Battle of Bothawui (in het Nederlands het Gevecht om Bothawui) was een conflict tussen het Sith Empire en de Galactic Republic tijdens de Great Galactic War. Gevolgd op de terugkeer van het Sith Empire en hun overwinningen in de Outer Rim gebieden in de eerdere periodes van de oorlog, stuurde de Sith Emperor zijn krachten naar de Mid Rim, met Bothawui als het eerste doelwit. De aanval was een ramp voor het Sith Empire, aangezien de Republic krachten zich boven de planeet hadden gestationeerd. Het Sith Empire werd verslagen, maar wilde wraak nemen op hun verlies en vielen voor een tweede keer aan, met een meer agressieve aanval.

Achtergrond Edit

"After the Sith offensive seized the Seswenna sector of the Outer Rim, the Imperial armada tuned its sights closer to the Core. The Mid Rim."

Sinds het begin van de Great Galactic War had het Sith Empire succes met het veroveren van gebieden in het Outer Rim gebied. Na de veroveringen van het Seswenna sector in de Outer Rim, begon de Sith Emperor met het plannen van een invasiemacht naar de Core Worlds. Hun eerste doelwit was de Mid Rim – de Bothan sector. De Republic Navy had deze zet voorspeld en zette hun krachten naar Bothawui in voorbereiding voor de aanval.

Het conflict Edit

"Believing the Republic was still recovering from its heavy losses, Imperial forces charged into Bothan Space where they were caught off guard by the full force of the Republic fleet."
Gevecht boven Bothawui

Thranta-class schepen vernietigen de Sith Battlecruiser.

Het Sith Empire geloofte dat de Galactic Republic nog steeds aan het herstellen was van de Outer Rim gevechten, en stuurde hun vloot naar Bothan ruimte. Boven de planeet Bothawui arriveerde Sith battlecruisers de planeet. Ondertussen bevond de Republic Navy zich, met verschillende Thranta-class schepen, zich boven de planeet en opende het vuur op Imperial vloot. De Imperial vloot werd overweldigt door de Galactic Republic.

Naslag Edit

"The news spread across the galaxy, rekindling lost hopes and re-energizing exhausted defenders. The Republic fleet moved on, but a courageous force of Jedi and Republic soldiers remained on Bothawui to await the Empire's return."
Bothawui nieuws

het nieuws over de overwinning verspreidt zich in de Galactic Republic.

Het gevecht boven Bothawui was de eerste grote overwinning voor de Galactic Republic tegen het Sith Empire sinds de Great Galactic War begonnen was. Nieuws over de overwinning tegen het Sith Empire spreidde door het HoloNet, en herstelde het moraal in de Galactic Republic en de militairen werden gerenoveerd.

De verdediging krachten van Bothawui trokken al snel verder, om elders te vechten tegen het Sith Empire. Echter bleef een groep van Jedi's en Republic Troopers achter op de planeet. Zoals velen verwacht hadden, wilde het Sith Empire wraak. Inderdaad kwam het Sith Empire terug met een overweldigende kracht. De verdediging van Bothawui, onder leiding van Jedi Master Belth Allusis werden als snel uitgeroeid tijdens het gevecht, maar wisten erg veel schade aan te brengen aan de invasiemacht van het Sith Empire. De gevechten op Bothawui creëerde hoop voor de Galactic Republic. Gevolgd op de evenementen van het Treaty of Coruscant, onderzocht Jedi Master Gnost-Dural hologram berichten over de op rijzing van het Sith Empire.

Verschijningen Edit

Zie ook Edit

Externe links Edit

WookieepediaFavicon Battle of Bothawui op de Wookieepedia

Around Wikia's network

Random Wiki